Bóg stworzył człowieka jako mężczyznę i kobietę. Z Jego woli mają oni tworzyć wspólnotę, być Jego współpracownikami w dziele stwarzania człowieka. Fundamentem tej wspólnoty ma być miłość wzajemna. Chrystus podniósł małżeństwo do godności sakramentu, swoją łaską uświęca miłość mężczyzny i kobiety, umacnia ją i doskonali. 
Sakramentalny związek małżeński jest nierozerwalny, dlatego też osoby pragnące żyć ze sobą razem przez całe życie powinny dobrze przygotować się do małżeństwa. 
To przygotowanie dokonuje się przez całe życie. Bezpośrednim okresem przygotowania jest narzeczeństwo.

 Przed sakramentem małżeństwa

 Narzeczeni powinni zgłosić się do kancelarii parafii, w której zamierzają zawrzeć ślub na 3 miesiące przed planowaną datą sakramentu.

 Narzeczeni przedłożą następujące dokumenty :

- dowód osobisty
- metrykę chrztu świętego wydana na trzy miesiące przed datą ślubu
- świadectwo bierzmowania
- zaświadczenie o ukończeniu kursu przedmałżeńskiego
- zaświadczenie z Urzędu Stanu Cywilnego
- świadectwo wygłoszonych zapowiedzi, jeżeli jedna ze stron zamieszkuje w innej parafii

Bardzo ważne jest przygotowanie do małżeństwa – polega ono na udziale w konferencjach odbywających się przy parafii, prowadzonych przez księdza oraz osoby świeckie (doradców życia rodzinnego czyli pracowników poradni rodzinnych). Obowiązuje 8 spotkań oraz trzy spotkania w poradni rodzinnej.

 Oprócz kursu narzeczeni przychodzą do kancelarii na dwa spotkania w celu spisania protokołu rozmów kanoniczno-duszpasterskich (w odstępie ok. 2-3 tygodniowym); zazwyczaj omawiane są szczegóły związane z liturgią sakramentu

  • Ślub może mieć miejsce: w parafii narzeczonej, w parafii narzeczonego lub w innej, jeśli jeden z proboszczów wyrazi na to zgodę
  • Ślub może być z licencji tzn. narzeczeni mieszkają w Krakowie i tam w jednej z parafii nastąpiło przygotowanie, a proboszcz wystawia dokument czyli licencję do pobłogosławienia małżeństwa np. w Bogatyni
  • Proboszcz prowadzący narzeczonych do ślubu (u niego mają miejsce dwa spotkania w kancelarii) decyduje gdzie będą głoszone zapowiedzi przedślubne (może być zwolnienie od głoszonych zapowiedzi – o tym decyduje proboszcz i wysyła wtedy prośbę do miejscowego biskupa np. przy ślubie tzw. cichym
  • Ślub cichy jest wtedy, kiedy porządkujemy sprawy religijne: kobieta i mężczyzna żyją wiele lat na kontrakcie cywilnym, mają już dzieci i wszyscy traktują ich jak rodzinę. By nie stracili dobrego imienia w swoim środowisku Kościół stosuje taki sposób – wtedy ślubu udziela się tylko wobec świadków i najbliższych np. po Mszy św. wieczornej gdy wszyscy już wyjdą z kościoła.

     Poradnia Rodzinna 

Narzeczeni mają obowiązek trzech konsultacji w poradni.

  -------------------------------------------------------------------------

 Katechizm Kościoła Katolickiego (KKK) o małżeństwie:

 KKK 1659 Święty Paweł mówi: "Mężowie, miłujcie żony, bo i Chrystus umiłował Kościół. . . Tajemnica to wielka, a ja mówię w odniesieniu do Chrystusa i do Kościoła" (Ef 5, 25. 32).

 KKK 1660 Przymierze małżeńskie, przez które mężczyzna i kobieta stanowią między sobą wewnętrzną wspólnotę życia i miłości, powstało z woli Stwórcy, który wyposażył je we własne prawa. Z natury jest ono nastawione na dobro współmałżonków, a także na zrodzenie i wychowanie potomstwa. Małżeństwo ochrzczonych zostało podniesione przez Chrystusa Pana do godności sakramentu (Por. Sobór Watykański II, konst. Gaudium et spes, 48; KPK, kan. 1055, § 1).

 KKK 1661 Sakrament małżeństwa jest znakiem związku Chrystusa i Kościoła. Udziela on małżonkom łaski miłowania się wzajemnie tą miłością, jaką Chrystus umiłował Kościół. Łaska sakramentu udoskonala zatem ludzką miłość małżonków, umacnia ich nierozerwalną jedność i uświęca ich na drodze do życia wiecznego (Por. Sobór Trydencki: DS 1799).

 KKK 1662 Małżeństwo opiera się na zgodzie obu stron, to znaczy na woli wzajemnego i trwałego oddania się sobie w celu przeżywania przymierza wiernej i płodnej miłości.

 KKK 1663 Skoro małżeństwo ustanawia małżonków w pewnym publicznym stanie życia w Kościele, powinno być zawierane publicznie, w ramach celebracji liturgicznej, wobec kapłana (lub upoważnionego świadka Kościoła) oraz świadków i zgromadzenia wiernych.

 KKK 1664 Do istoty małżeństwa należy jedność, nierozerwalność i otwartość na płodność. Poligamia jest przeciwna jedności małżeństwa; rozwód rozłącza to, co Bóg złączył. Odrzucenie płodności pozbawia życie małżeńskie dziecka, które jest "najcenniejszym darem małżeństwa" (Sobór Watykański II, konst. Gaudium et spes, 50).

 KKK 1665 Dopóki żyje prawowity współmałżonek, zawarcie powtórnego związku przez rozwiedzionych sprzeciwia się zmysłowi i prawu Bożemu, jak tego nauczał Chrystus. Osoby rozwiedzione zawierające nowy związek nie są wyłączone z Kościoła, ale nie mogą przystępować do Komunii świętej. Powinny one prowadzić życie chrześcijańskie, zwłaszcza wychowując swoje dzieci w wierze.

 KKK 1666 Chrześcijański dom rodzinny jest miejscem, gdzie dzieci otrzymują pierwsze głoszenie wiary. Dlatego dom rodzinny słusznie jest nazywany "Kościołem domowym", wspólnotą łaski i modlitwy, szkołą cnót ludzkich i miłości chrześcijańskiej.