Festiwal Radix Poloniae czyli Korzeń Polski, objął za swój cel sięgnięcie w głąb do źródeł tradycji i kultury. Jego misją jest odnajdywanie zapomnianych utworów z dawnych epok i zaprezentowanie ich w otoczeniu arcydzieł tamtych dni. W ramach festiwalu w Krzeszowie odbędą się cztery koncerty, których dokładny plan znajdą państwo poniżej.
Wiele kompozycji z dawnych wieków jeszcze nie miało okazji ujrzeć światła dziennego.
Zachwyci was brzmienie dokładnie tej samej muzyki, której słuchali pielgrzymi w czasie największego rozkwitu Bractwa Świętego Józefa. Wykonana na dawnych instrumentach pozwoli przenieść się do innego świata. Po kilku latach wytężonej pracy udało się nam przygotować program złożony z arcydzieł epoki oraz utworów skomponowanych specjalnie dla Opactwa w Krzeszowie, które zostaną wykonane po raz pierwszy od kilku stuleci.
Program Koncertu:
Wykonawcy:
Capella Grissoviensis – zespół muzyki dawnej grający na instrumentach z epoki.
Mateusz Rusowicz – dyrygent
ks. dr Łukasz Kutrowski – przygotowanie materiałów nutowych, słowo wstępne.
Podczas tego intymnego koncertu usłyszymy po wiekach muzykę, jaka rozbrzmiewała w pałacu Opata. Aby stworzyć niepowtarzalną, domową atmosferę, kościół rozświetli blask świec i zapach kadzidła. Zachwycające piękno muzyki pozwoli nam przenieść się w czasie o kilka stuleci i lepiej zrozumieć dzisiejszy Krzeszów.
Wieczór podzieliliśmy na kilka części:
I. Pieśni popularne z dawnych lat
II. Cykl wielkopostnych intawolacji
III. Instrumentalne arie
IV. Popularne Operowe arie w aranżacji na lutnię
Wykonawcy:
Anna Wiktoria Swoboda – lutnia
Anna Zawisza – śpiew
Słowo wstępne, przygotowanie materiałów, aranżacja: dr Grzegorz Joachimiak
Anna Zawisza i Anna Wiktoria Swoboda specjalizują się w wykonawstwie muzyki dawnej zgodnie z historyczną praktyką wykonawczą. Współpracują ze znakomitymi artystami, m.in. Vincentem Dumestrem czy Peterem Kooijem. Koncertują jako solistki i kameralistki w rozmaitych zespołach w kraju i za granicą. Zafascynowane muzyką XVII i XVIII wieku – zarówno znaną, jak i zupełnie dziś zapomnianą – oraz możliwościami jakie dają instrumenty lutniowe w połączeniu z głosem, tworzą programy ilustrujące konkretne tematy i style pojawiające się w okresie renesansu i baroku.
Więcej o artystkach na stronach: annazawisza.com, wiktoriaswoboda.jimdofree.com.
Subtelny światłocień i stonowana melodia chorału gregoriańskiego pozwolą nam głęboko i prawdziwie przeżyć początek listopada jako dzień opowiadający bardziej o życiu niż o śmierci. Projekt zawiera wyjątkowe utwory z polskich rękopisów ss. Benedyktynek ze Staniątek i Sandomierza oraz z katedry na Wawelu. Niektóre z nich po raz pierwszy zaśpiewane po tylu wiekach. Przeplatane będą improwizacjami na instrumentach z epoki.
Koncert będzie składał się z trzech części opatrzonych mottem:
I Oto drzewo Krzyża
II Boże, mój Boże
III Zmartwychwstał Chrystus, nadzieja moja
Wykonawcy:
Susi Ferfoglia – kierownictwo artystyczne
Flores Rosarum w składzie:
Adrianna Bujak-Cyran, Maria Klich, Liliana Pociecha, Anita Pyrek-Nąckiewicz, Katarzyna Śmiałkowska, Katarzyna Wiwer
Maria Klich – lira korbowa
Justyna Grabowska – wirginał/portatyw
Nowa kompozycja została zamówiona specjalnie na Święto Światła. Mija dokładnie 400 lat od odnalezienia cudownego obrazu Matki Boskiej Łaskawej. Utwór jest nierozerwalnie związany z piękną architekturą opactwa. Każda kolejna jego część prowadzi nas dalej w głąb bazyliki aż w końcu staniemy pod samym cudownym obrazem.
Dawid Kusz OP – kompozytor
Łukasz Kutrowski – przygotowanie libretta
Mateusz Rusowicz – dyrygent
Karol Kusz – przygotowanie zespołu wokalnego
Cracow Singers – zespół wokalny
Capella Grissoviensis – zespół instrumentalny
Źródło: radixpoloniae.pl
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca